Subtitle

2. června 2019

PO LETECH NA SOUTĚŽI HASIČŮ


Na hasičské soutěži jsem byl naposledy jako dorostenec. Ještě v době, kdy Sdružení fungovalo i u nás v Újezdci. Ještě v minulém století.

V sobotu 18. 5. jsem, jako správný dědeček, doprovodil svého vnuka Lukáška na závody mládeže v Šumicích. No a co jsem tam viděl a zažil, to mne velmi mile, krásně, překvapilo. 

Luky je jedním z nejmladších členů hasičského sboru v Šumicích a v ten den měl absolvovat další ze svých závodů. I když jeho družstvo startovalo „mimo pořadí“, rozhodně nebyli prckové pro zasmání. Naopak, kdyby se jejich časy započítávaly, skončili by v útoku třetí, ve štafetě asi šestí. 

Ale o tom ani tak psát nechci. Zaujala mne totiž ta, až neuvěřitelná, snaha všech těch malých hasiček a hasičů dokázat všem, jak zvládají svoje úkoly. „Zažranost“ do toho, co dělali. Ti prckové svým nadšením a nasazením absolutně pobláznili všechny nás, kteří jsme je přišli povzbudit. Družstva byla většinou smíšena, ale každé makalo jako malá mašinka.

Dlouho jsem trénoval mladé fotbalisty a vím, jak děti všechno dokážou prožívat, oslavovat vítězství i plakat nad nezdary. Ale taky jsem s nimi zažil, že když se něco nedařilo, byla spousta výmluv na ty kolem.

Mladí hasiči ale toto v sobě neměli. Když byla špatně zapojená hadice a voda stříkala z rozdělovače, nikdo se nedíval kolem, kdo by mohl pomoci. Prostě se bylo třeba vrátit, rychle vše dát do pořádku, zapojit, srovnat hadici a už jen pak čekat, až ten poslední s proudnicí trefí terč. V ten moment bylo pro každé družstvo hlavním to, aby byl útok dokončen, bez ohledu na čas. Oni přece „hasili požár“.

 A ten se neptá, kdo, kde, co pokazil. Ten musí být uhašen.




Nad celou akcí měl určitě patronát i ten Pán nahoře. Počasí bylo nádherné, nálada všech výborná a i to pivo stálo za to :-). Samozřejmě velká čest i pořadatelům, jak celou akci bravurně zajistili.

Prostě jedno krásně prožité odpoledne s hezkými zážitky. Ale i se vzpomínkami „jaké to bylo za nás“.

My měli uniformy (modré kalhoty s laclem), modré košile, barety, běhali jsme většinou po škvárových hřištích. Dnešní omladina má nádherně barevné dresy (mnozí i s reklamami), odlehčené přílby (ti nejmenší i cyklistické). No radost pohledět.


A mne napadlo: Nedalo by se postavit družstvo i z našich dětí v Těšově či Újezdci? No, možná ano. Ale kdo by se měl z dospělých k tomu, aby jim věnoval čas? Našel by se někdo, jako ten, kdo mne během soutěže pozdravil : „Ahoj strýcu!“ . Někdo třeba tak mladý jako osmnáctiletý Kája Řehák, který vede mladé borce v Nezdenicích? (o něm příště).

Kéž by!
-josr-