Subtitle

15. ledna 2017

TŘÍKRÁLOVÁ SBÍRKA A DVĚ VÝROČÍ

V sobotu 7. ledna proběhla v našich obcích tradiční Tříkrálová sbírka.
Letos vyrazilo do ulic deset skupinek dětí se svými dospělými průvodci.
O využití vybraných finančních darů se můžete dočíst zde

Společné foto koledníků pořídila Michaela Šobáňová.

Listováním v knize pánů Tomáše Lekeše st. a Radovana Jančáře „Újezdec u Luhačovic, Dějiny farnosti a obce“ jsem narazil i na dvě výroční týkající se právě uběhlých svátečních dní.

Na Tři krále tomu bylo 50 let, kdy se sloužila poprvé mše u opraveného hlavního oltáře v našem kostele (str.126). Tu celebroval tehdejší správce farnosti, velmi oblíbený, P. Jaroslav Jošek (str. 122).

A k Vánocům neodmyslitelně patřící jesličky slavily devadesátiny (str. 88).  
Betlém z lipového dřeva vyřezal rolnický syn a řezbář samouk Josef Ďurďa.
Spoustu let je jeho „stavitelem“ pan Petr Příhoda z Újezdce u Luhačovic.
„Vlastně náhodou jsem se k tomu dostal ještě jako ministrant, kdy Betlém stavěli strýček Lekešovi se svým synem a vnukem. Oni časem přebrali vánoční výzdobu kostela, mně zůstaly jesličky“
Jak jsem se dále od něho při letošních přípravách dozvěděl, trvá stavba „terénu“ zhruba dvě hodiny a usazení samotných figur (je jich 34) další jednu. V roce 2000 Petr sám upravil i část plátěného pozadí, které už nemělo ty správné barvy.   
Všechny postavičky jsou původní. Několik je sice mladších, ale od stejného autora.
Pamatuji si, že jako kluk klečící při mši před lavicemi, jsem vždycky počítal hvězdy na nebi. Bylo jich tam i s kometou jedenáct. Po letech jich trošku ubylo. To ale vůbec Betlému neubralo na kráse. Jeho kouzlo je věčné.




-josr-