Subtitle

24. února 2010

NÁŠ ROZHOVOR - TENTOKRÁT O ŠKOLE

Poslední dobou došlo na naší škole k několika dost zásadním změnám. Rodiče byli o nich    na třídních schůzkách informování jak paní ředitelkou Mgr. Olgou Budíkovou, tak i zástupci vedení města.

A jak už tomu tak bývá, roznesla se po Těšově i Újezdci spousta „zaručených" zpráv a informací.

Proto jsem poprosil paní ředitelku o odpovědi na otázky, které nejvíce veřejnost zajímají.

Vzhledem k tomu, že se už známe dlouhou dobu a tykáme si, dovolil jsem si toto oslovování i při rozhovoru.

1. Školu od nového pololetí čeká několik závažných změn. Na schůzkách s rodiči už bylo všechno probráno. Můžeš, prosím, všechny ty novoty popsat i ostatním?

Stručně a jasně:

 Odchází důchodkyně paní učitelka Anna Jiříková. Do jedné třídy se spojují žáci současného druhého a třetího ročníku (13 + 10). Dle posouzení SPC Zlín, u žáka integrovaného  ve 3.ročníku zůstává ve třídě  po celou dobu asistentka pedagoga a zvýšení počtu žáků ve třídě jen posílí samostatnost jak žáka integrovaného, tak ostatních dětí.

 Ke sloučení ročníků do jedné třídy dochází z důvodu k velmi nízkého  počtu žáků na škole a z toho pramenícího nedostatku financí všeho druhu, hlavně mzdových prostředků.

Finance na platy jsou napočítávány podle  počtu žáků na škole. Minimum žáků pro existenci 5 samostatných tříd je 5 x 15 = 75. Škola má nyní žáků 67, od září odejde 11 současných páťáků a má nastoupit 9 prváků. Další pokles.Finance však nescházejí jen na 75 - 67 = 8 žáků, ale na celou třídu,kterou v naší situaci nelze tvořit 8 žáky.

         S paní učitelkou Jiříkovou se rozcházíme ve velmi dobrém vztahu. Ona sama říká, že jako důchodkyně nám šla vypomoct na jeden rok a byly z toho roky téměř čtyři. Těší se, že vypomůže dceři opatrováním vnoučat.

         Paní učitelka Simerská má praxi s výukou v odděleních ze svého předchozího působiště a velmi srdnatě se pouští do příprav, především pro ni, náročné výuky v odděleních. Zhruba po měsíci „zajíždění" plánujeme den otevřených dveří, aby se všichni zájemci mohli přesvědčit, jak taková výuka funguje.

         Já sama přebírám výuku českého jazyka ve čtvrté třídě, což znamená, že budu týdně vyučovat 17 hodin: ČJ + AJ(celý úvazek učitele je 22 hodiny), a k tomu  budu nadále pracovat ve všech oblastech, které si řízení školy vyžaduje.

         Pro školní rok 2010/2011: 1.ročník samostatně, 2.+3. spojen, 4. a 5. samostatně.

 

-Pro většinu lidí je snad tato informace dostačující. Co ale ten úbytek žáků na škole? Není to určitě jen malým počtem narozených dětí ( i když je pravda, že poslední dva ročníky zrovna „silné" nejsou). 

Je to především menším počtem narozených dětí.V našem případě zlepšuje situaci i jedinec, takže je samozřejmě nemilé, že za poslední tři roky odešli z naší školy 3 žáci, jejichž  rodiče byli nespokojeni s něčím ve škole.

Jednou to byl typ učebnice, podruhé pocit, že neprávem řešíme kázeňské  prohřešky,k  čemuž se přidal další - bezproblémový - kamarád. (Jeho rodiče neuznali ani za vhodné odchod žáka škole oznámit, pro osobní věci chlapce si přišla babička a divila se, že nic nevíme.)

 Jsem přesvědčena, že škola v těchto případech nepochybila. Je třeba pochopit, že přání rodičů není vždy splnitelné. Jednak se přání jedinců liší, ale také z důvodu skutečnosti, že škola musí dodržovat jistá pravidla a rozhoduje na základě odborné pedagogické způsobilosti.

V současné době je na KZŠ v Uherském Brodě 12 žáků, kteří spádově patří do naší školy.Zdánlivě to není příliš mnoho, ovšem pokud by chodili do školy v Újezdci, měla by škola rázem žáků 79, což je na příjemných 5 samostatných ročníků.

 (Poznámka autora článku: Ještě donedávna jsem si i já myslel, že jedním z důvodů rodičů proč neumístnit své dítko do naší školy, je nefunkčnost ranní družiny.Zjistil jsem ale, že v tomto školním roce jsou brzy ráno ve školních prostorách, pod dozorem pedagoga, dvě děti. Pokud budou další zájemci, škola ochotně vyjde vstříc)

2.Mluví se o tom, že díky dotacím z EU na zateplení objektu by škola měla minimálně ještě tři roky fungovat. Co ale pak?

Současný počet žáků je hluboce pod tabulkovými čísly, pokud se to nezmění nehrozí tím její uzavření?

         Zateplení proběhlo v roce 2008 + 5 let je do roku 2013; rekonstrukce jazykové učebny proběhla v září 2009 + 5let  = říjen 2014.

         Zřizovatel školy, Město Uherský Brod, nemá zájem školu v Újezdci rušit. Vše se bude odvíjet od počtu žáků na škole. Lze se snadno dopočítat podle daného kritéria 15 žáků v průměru na samostatnou třídu. Naší snahou je, udržovat samostatný 1.ročník- bez ohledu na počet dětí -  a podle dalšího počtu spojovat či nespojovat ročníky další. Takže např. 60 dětí na škole, znamená 4 třídy; 45 dětí na škole jsou třídy 3 atd.

 

- Dobře, ale neexistuje nějaká hranice minimálního počtu dětí na škole, která by znamenala její uzavření?    

         Číselná hranice pro uzavření školy neexistuje. Fungují i školy s jedinou třídou a všemi spojenými ročníky (což je už extrémní situace, kterou uvádím jen na důkaz toho, že číselná hranice není dána). Při postupujícím poklesu žáků na škole vždy záleží na zřizovateli, protože ten v plném rozsahu hradí provozní náklady školy. Nynějším sloučením dvou ročníků se šetří prostředky na mzdy pedagogů, které dostáváme prostřednictvím Krajského úřadu ve výši podle počtu žáků na škole, ale provozní náklady ( energie, opravy, údržby, platy správních zaměstnanců,..) zůstávají stejné.

 

 3. Jaké možnosti škola nabízí pro veřejnost a jak funguje spolupráce s mimoškolními organizacemi a kluby?

Naším prvořadým a podle zákona jediným posláním je zajišťovat výuku a vzdělávání žáků.K tomu patří i různé exkurze, návštěvy kulturních vystoupení, sportovní aktivity, celoškolní projektové dny, případně vystoupení určená veřejnosti atp.

 

Co pro děti připravujeme v rámci výuky lze sledovat na školních internetových stránkách : www.zsujezdec.cz. O akcích pro veřejnost bývá informace tamtéž + hlášení ( v Těšově zcela nefunkční), pozvánky a plakátky.

Každoročně pořádáme dvoje vystoupení pro veřejnost, jednou ke konci školního roku (Den matek, školní akademie, vernisáž výtvarných prací,...) a již tradičně předvánoční zpívání před školou.Většina dětí se s radostí a ochotou zapojuje, jsou i takoví, kteří vystoupení nacvičí, ale pak jedou s rodiči nakupovat, za babičkou nebo jinam a vystoupení se nezúčastní.

Besedy ( Láska k bližnímu a v lidové písni,kniha o Těšově, sociální služby pro seniory i rodiny s dětmi,beseda zástupců Města s občany, gemblerství, ....)jsou navštěvovány velmi malým počtem účastníků, stejně jako Dny otevřených dveří školy

 Velmi dobře nám funguje spolupráce s Domem dětí v Uherském Brodě, Muzeem JAK v Uherském Brodě, Městskou knihovnou, Městskou policií - přednášky pro děti i kinem Máj v Uherském Brodě.

 Z místních organizací se vždy rozumně dohodneme s turistickým oddílem, ostatní sportovní složky žádají pronájem tělocvičny v takovém množství, že nejsou již volné téměř žádné  podvečerní a večerní hodiny, ale menší spokojenost projevují s platbou za pronájem, který je vskutku symbolický. Z naší strany dochází k rozladění díky poškozování zařízení v době pronájmu a nepořádku šatnách i sociálním zařízení.

 

 -         Dá se objekt využít i jinak? Myslím tím dřív pořádané svatby, oslavy atd..akce, které by nepořádala jen škola.

Není povinností ani zájmem  vzdělávací instituce vytvářet ze školy pohostinství. Dříve byl objekt školní jídelny tímto způsobem využíván, což nepřinášelo příliš dobré přístupy  některých dětí, ke škole jako takové. O víkendu na oslavách se ve škole chovali jinak  než v pracovním týdnu , narůstala jejich suverenita a nezájem o šetrné zacházení se zařízením, byli svědky toho, že se v prostorách školy kouří atd.

A otázku si dovolím i já. Kdo z vás si dovede představit, že se jeho pracoviště o víkendu změní na pohostinství?

         A navíc, domnívám se, že doba pokročila a požadavky na úroveň služeb také. Jsem přesvědčena, že oslava uspořádaná profesionály v odpovídajícím prostředí je důstojnější zážitek než posezení ve školní jídelně, i když je pěkná.

 

 -         Samozřejmě si nemůžu odpustit tuto otázku: Co Rodičovský klub „eRKo", jak tady vidíš fungování vzájemné spolupráce?

 Jsme vděčni za ochotnou spolupráci,vstřícnost a oceňujeme vzájemné pochopení při uzpůsobování akcí chodu školy.eRKo je skupina obětavých rodičů, kteří věnují svůj volný čas dětem ve škole. Díky za děti i nás dospělé.

     Možná je škoda, že organizace není oficiálně zaregistrována, mnohé aktivity by se tím zprůhlednily a mohly by přitáhnou i větší počet návštěvníků dobře připravených akcí.

 

Jsem moc rád za všechny Tvé odpovědi. Děkuji za Tvou ochotu vše lidem vysvětlit.

 

A co dodat na závěr? Použiji fotbalový příměr. Všichni jsme hráči na hřišti zvaném „výchova dětí a škola". A je jen na nás, jak dokážeme spolupracovat aby výsledek byl přijatelný pro celý tým.

 

 

-josr-